Pályaorientáció program

A korszerű pedagógiai módszerek alkalmazását segítő iskolai közösségi program kísérleti megvalósítása

Az informális és nem formális tanulási alkalmak megteremtése.

A köznevelési intézmény alkalmazza az informális és nem formális tanulási alkalmak megteremtését bentlakásos és napközis tematikus tanulási alkalmak megszervezését és megvalósítását.

A cél az iskolai nevelés-oktatásban olyan tematikus napközi és tematikus bentlakásos programok megvalósítása, amelyek a Nemzeti alaptantervben megfogalmazott célokhoz, feladatokhoz igazodnak, középpontjában a tanulók tudásának, készségeinek és képességeinek fejlesztése, kibontakoztatása, a személyiség fejlődéséhez szükséges megfelelő feltételek biztosítása áll, figyelembe véve, hogy a nevelés és az oktatás színtere nemcsak az iskola lehet. A foglalkozások keretében lehetőség nyílik olyan tanulási módokra és szervezési megoldásokra, amelyek előmozdítják a tanulás belső motivációinak, önszabályozó mechanizmusainak fejlesztését, az osztályközösségek megerősödését. Ennek keretében cél a végzettség nélküli iskolaelhagyók számának csökkentése és a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzése, valamint a minőségi oktatáshoz való egyenlő hozzáférés előmozdítása az alap- és középfokú oktatásban, ideértve az oktatásba való visszatérést ösztönző formális, informális és nem formális tanulási formákat is.

Részcélok:

• a tanulás hatékonyságának és eredményességének növelése, a tanulók NAT-ban foglalt

kulcskompetenciáinak, különösképpen a szociális kompetenciáinak fejlesztését célzó, kísérleti jellegű tematikus programok megvalósítása és eredményességének mérése által;

• az informális és non-formális tanulási lehetőségekhez való hozzáférés javítása;

• a kísérleti jellegű tematikus programokhoz kapcsolódó szolgáltatások, támogató rendszerek és kifejlesztett tartalmak, eszközök, kiadványok tesztelése;

•a kísérleti jellegű tematikus programokhoz kapcsolódó pedagógus- és animátorfelkészítések és pedagógus továbbképzések eredményességméréséhez történő hozzájárulás;

• az oktatás területi egyenlőtlenségeinek tompítása;

• újszerű, a kompetenciafejlesztést támogató tanulásszervezési eljárások bevezetése;

• a támogató-segítő, kooperatív pedagógiai kultúra és tevékenység megerősítése;

• tanulói közösségépítés.

Az iskolában folyó nevelő-oktató munka pedagógiai feladatai, eszközei, eljárásai

A 7-8. évfolyam pedagógiai feladatainak megvalósítása:

A felső tagozat hetedik-nyolcadik évfolyamán folyó nevelés-oktatás alapvető feladata – a változó és egyre összetettebb tudástartalmakkal is összefüggésben – a már 1-6. évfolyamon – megalapozott kompetenciák továbbfejlesztése, bővítése, az életen át tartó tanulás és fejlődés megalapozása, valamint, hogy fektessen hangsúlyt a pályaválasztásra, pályaorientációra.

A természettudományi tantárgyak oktatása terén – az adott kompetenciaterület sajátosságaihoz igazodóan – a következők jelentik a prioritást:

  • természettudományos és műszaki életpályára való szocializáció;
  • a jelen érdekfeszítő kutatási kérdései, az abba való bepillantás engedése a tanulók számára;
  • természettudományos gondolkodás tanórán kívüli környezetben történő komplex fejlesztése.

A pályaorientációs és életpálya-tervezési tevékenység során a helyi megvalósítás színterei és módjai:

- Pályaorientációs nap - "A Siker kulcsa" - az intézmény volt tanulóinak személyes élménybeszámolója

- 7. és 8. osztályosok szülei bevonásával pályaválasztási tanár-diák-szülő rendezvény szervezése

- Lehetőség szerint üzemlátogatások felső tagozatosok számára; prioritással a hiányszakmákra -

- Pályaválasztási kiállítások szervezett látogatása

- Tanműhely látogatások

- POM: pályaorientációs mérőeszköz alkalmazása a pályaválasztás segítése érdekében a 8. évfolyamon

- A Kisvárdai Tankerületi Központ EFOP 3.2.5 "Pályaorientációs tevékenység Kisvárdán és vonzáskörzetében" projektje keretében létrehozott , a tanulók MTMI tantárgyak iránti érdeklődését elősegítő programok alkalmazása:

- MTMI szakkör

- Robotika szakkör

- Internetes vetélkedő