Pályaorientáció program
A korszerű pedagógiai módszerek alkalmazását segítő iskolai közösségi program kísérleti megvalósítása
Az informális és nem formális tanulási alkalmak megteremtése.
A köznevelési intézmény alkalmazza az informális és nem formális tanulási alkalmak megteremtését bentlakásos és napközis tematikus tanulási alkalmak megszervezését és megvalósítását.
A cél az iskolai nevelés-oktatásban olyan tematikus napközi és tematikus bentlakásos programok megvalósítása, amelyek a Nemzeti alaptantervben megfogalmazott célokhoz, feladatokhoz igazodnak, középpontjában a tanulók tudásának, készségeinek és képességeinek fejlesztése, kibontakoztatása, a személyiség fejlődéséhez szükséges megfelelő feltételek biztosítása áll, figyelembe véve, hogy a nevelés és az oktatás színtere nemcsak az iskola lehet. A foglalkozások keretében lehetőség nyílik olyan tanulási módokra és szervezési megoldásokra, amelyek előmozdítják a tanulás belső motivációinak, önszabályozó mechanizmusainak fejlesztését, az osztályközösségek megerősödését. Ennek keretében cél a végzettség nélküli iskolaelhagyók számának csökkentése és a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzése, valamint a minőségi oktatáshoz való egyenlő hozzáférés előmozdítása az alap- és középfokú oktatásban, ideértve az oktatásba való visszatérést ösztönző formális, informális és nem formális tanulási formákat is.
Részcélok:
• a tanulás hatékonyságának és eredményességének növelése, a tanulók NAT-ban foglalt
kulcskompetenciáinak, különösképpen a szociális kompetenciáinak fejlesztését célzó, kísérleti jellegű tematikus programok megvalósítása és eredményességének mérése által;
• az informális és non-formális tanulási lehetőségekhez való hozzáférés javítása;
• a kísérleti jellegű tematikus programokhoz kapcsolódó szolgáltatások, támogató rendszerek és kifejlesztett tartalmak, eszközök, kiadványok tesztelése;
•a kísérleti jellegű tematikus programokhoz kapcsolódó pedagógus- és animátorfelkészítések és pedagógus továbbképzések eredményességméréséhez történő hozzájárulás;
• az oktatás területi egyenlőtlenségeinek tompítása;
• újszerű, a kompetenciafejlesztést támogató tanulásszervezési eljárások bevezetése;
• a támogató-segítő, kooperatív pedagógiai kultúra és tevékenység megerősítése;
• tanulói közösségépítés.
Az iskolában folyó nevelő-oktató munka pedagógiai feladatai, eszközei, eljárásai
A 7-8. évfolyam pedagógiai feladatainak megvalósítása:
A felső tagozat hetedik-nyolcadik évfolyamán folyó nevelés-oktatás alapvető feladata – a változó és egyre összetettebb tudástartalmakkal is összefüggésben – a már 1-6. évfolyamon – megalapozott kompetenciák továbbfejlesztése, bővítése, az életen át tartó tanulás és fejlődés megalapozása, valamint, hogy fektessen hangsúlyt a pályaválasztásra, pályaorientációra.
A természettudományi tantárgyak oktatása terén – az adott kompetenciaterület sajátosságaihoz igazodóan – a következők jelentik a prioritást:
- természettudományos és műszaki életpályára való szocializáció;
- a jelen érdekfeszítő kutatási kérdései, az abba való bepillantás engedése a tanulók számára;
- természettudományos gondolkodás tanórán kívüli környezetben történő komplex fejlesztése.
A pályaorientációs és életpálya-tervezési tevékenység során a helyi megvalósítás színterei és módjai:
- Pályaorientációs nap - "A Siker kulcsa" - az intézmény volt tanulóinak személyes élménybeszámolója
- 7. és 8. osztályosok szülei bevonásával pályaválasztási tanár-diák-szülő rendezvény szervezése
- Lehetőség szerint üzemlátogatások felső tagozatosok számára; prioritással a hiányszakmákra -
- Pályaválasztási kiállítások szervezett látogatása
- Tanműhely látogatások
- POM: pályaorientációs mérőeszköz alkalmazása a pályaválasztás segítése érdekében a 8. évfolyamon
- A Kisvárdai Tankerületi Központ EFOP 3.2.5 "Pályaorientációs tevékenység Kisvárdán és vonzáskörzetében" projektje keretében létrehozott , a tanulók MTMI tantárgyak iránti érdeklődését elősegítő programok alkalmazása:
- MTMI szakkör
- Robotika szakkör
- Internetes vetélkedő



